Olbrzymi ryngraf na dziobie statku, wzorowany był na odznace Za wierną służbę, nadawanej w Legionach Polskich
Na czele załogi pokładowej stał kapitan. Etatowym kapitanem Piłsudskiego był Mamert Stankiewicz
Na Piłsudskim podróżować mogło 773 pasażerów. Nad komfortem ich podróży w pełnej gotowości czuwało około 300 załogantów.
Piłsudski był pierwszym statkiem, na pokładzie którego drukowana była gazeta opisująca wieści z lądu i rejsu.
Wybuch II wojny św. zastał Piłsudskiego na brytyjskich wodach terytorialnych. Statek został przekształcony w transportowiec wojenny.
Meble, dzieła sztuki i drobne wyposażenie statku projektowalo 79 polskich artystów, dlatego nazywano go „Pływającą ambasadą polskiej kultury”
Przyczyna zatopienia Piłsudskiego nie jest jednoznacznie określona. Najbardziej prawdopodobna wydaje się jednak teza, że wpłynął on na denne miny magnetyczne, postawione tydzień wcześniej przez niemieckie niszczyciele
Przestrzeń do spacerów, sportów, gier na świeżym powietrzu i leżakowania zajmowała aż 2 tys. m2. Pasażerowie najczęściej grali w ping-ponga, skuffleboard i ringo.
Usługi i rozrywka na statku podzielone były według klasy pasażerów. Na MS Piłsudski po raz pierwszy wprowadzono podział między klasą turystyczną a trzecią.
Rząd polski wynegocjował barterową formę płatności za transatlantyki Piłsudski i Batory. Polska zapłaciła za statki dostawami węgla.
Główną wadą Piłsudskiego było niedostatecznie przystosowanie konstrukcji statku do warunków sztormowych północnego Atlantyku, przez co wdzierające się na pokład fale czyniły wiele szkód.